Střídavý motor je elektromotor napájený střídavým proudem (AC). Střídavý motor se obecně skládá ze dvou základních částí: vnějšího statoru s cívkami napájenými střídavým proudem, které vytvářejí točivé magnetické pole. Vnitřní rotor připojený k hřídeli vytváří druhé točivé magnetické pole. Magnetické pole rotoru může být vytvořeno reluktančním zářením, permanentními magnety nebo střídavým či stejnosměrným elektrickým vinutím.
Méně populární lineární střídavé motory pracují na podobných pravidlech jako rotační motory, ale jejich pohyblivé a nepohyblivé součásti jsou uspořádány přímočaře, čímž místo rotace vytvářejí lineární pohyb.
Dva základní typy bezkartáčových motorů jsou synchronní motory a indukční motory. Indukční nebo asynchronní motor je vždy závislý na malé odchylce otáček mezi otáčkami rotorového hřídele a točivým magnetickým polem statoru, tzv. skluzu, který indukuje rotorový proud ve střídavém vinutí rotoru. Proto indukční motor nemůže vytvářet točivý moment v blízkosti synchronních otáček, kde skluz (indukce) přestává existovat nebo je zanedbatelný. Oproti tomu synchronní motor není závislý na skluzové indukci a používá buď nápadné póly (vyčnívající magnetické póly), permanentní magnety, nebo individuálně buzené vinutí rotoru.
Synchronní motor vytváří svůj jmenovitý točivý moment při přesně synchronních otáčkách. Mechanismus bezkartáčového synchronního motoru s dvojitě vinutým rotorem má individuálně buzené rotorové vinutí, které není závislé na pravidlech indukovaného skluzového proudu. Bezkartáčový synchronní motor s vinutým rotorem s dvojitým napájením je synchronní motor, který může pracovat přesně s frekvencí zdroje energie. Mezi další typy motorů patří elektro motory s vířivými proudy a stejnosměrné a střídavé mechanicky komutované stroje, u nichž otáčky závisí na vinutí a zapojení napětí.
Elektrické motory o výkonu 1 HP
Koňská síla nebo HP je standardní jednotka používaná k vyjádření míry mechanického výkonu. Výkon jedné HP se přibližně rovná 746 W nebo 0,746 kW. Ačkoli koňskou sílu i kilowatty lze redukovat na podobné rozměrové jednotky, koňská síla se téměř nepoužívá k vyjádření jiného než mechanického výkonu.

Přečtěte si také: vibrační motor, frekvenčný menič na motor
Na výrobních štítcích elektromotorů je uveden jejich výstupní výkon, nikoli příkon. Jedná se o výstupní výkon na hřídeli, nikoli o výkon dodávaný k pohonu motoru). Tento výstupní výkon se obvykle uvádí ve wattech nebo kilowattech. Ve Spojených státech se výstupní výkon uvádí v koňských silách, které jsou z tohoto důvodu definovány přesně jako 746 W. Elektromotory o výkonu 1 HP mohou být bezkartáčové nebo stejnosměrné. Tyto typy motorů se obvykle vyskytují ve vozidlech nebo elektrických člunech.
Elektromotory s výkonem 2HP
Stejně jako elektromotor s výkonem 1HP pracuje elektromotor s výkonem 2HP stejným způsobem, tedy přenášením výkonu na hřídel. V kilowattech je tento výkon přibližně 1,49 kWMůže být stejnosměrného nebo střídavého typu (jednofázový nebo třífázový). Elektromotor o výkonu 2HP se používá k pohonu lodních šroubů a průmyslových chladicích ventilátorů nebo jako indukční motor.

Třífázové motory
Třífázové motory jsou typem bezkartáčového motoru, který je přesným příkladem indukčního motoru, nazývaného také asynchronní motor. Motory se skládají ze tří hlavních součástí – rotoru, statoru a skříně.

Stator se skládá ze sledu vrstev ocelové slitiny, které jsou navinuty dráty a tvoří indukční cívky, jednu pro každou fázi zdroje energie. Každá cívka statoru je napájena třífázovým zdrojem energie.
Rotor se rovněž skládá z kovových tyčí a indukčních cívek zapojených do obvodu. Rotor obklopuje hřídel motoru a je částí motoru, která se otáčí a vytváří výstupní mechanickou energii motoru.

Skříň motoru nese rotor s hřídelí na sadě ložisek, která snižují tření rotující hřídele. Skříň má koncové kryty, které drží ložisková sedla, a obsahuje ventilátor připevněný k hřídeli, který se otáčí podle toho, jak se otáčí hřídel. Otáčející se ventilátor nasává okolní vzduch z vnějšku skříně a tlačí vzduch nad rotor a stator, aby ochlazoval části motoru a odváděl teplo vznikající v mnoha cívkách v důsledku odporu cívek. Skříň má také běžně na vnější straně vyvýšená mechanická žebra, která dále odvádějí teplo do vnějšího vzduchu. Koncová skříň také poskytne místo pro uložení elektrické sítě pro třífázové napájení motoru.
Zdroje: www.el-motor.cz, www.el-motor.sk, www.iqsdirectory.com